Ebben a cikkben:
Hogyan hatott a zene a divatra?
A világ egyik legdrágább táskáját a Hermes divatház Birkinjét a brit énekesnő és modell, Jane Birkin után nevezték el. A divatvilág azonban sokkal többet köszönhet a zenének, mint ennek a luxus kiegészítőnek a nevét. A zenei trendek változásával párhuzamosan az utcai ruhák is megváltoztak, a legnagyobb sztárok pedig divatguruként lettek ismertek.
Hogyan kezdték a zenei előadók meghatározni a trendeket?
Csak egy király van
Minden a negyvenes évek második felében kezdődött, amikor is a pop art felbukkant. Nagyrészt a fogyasztói kultúrából és a reklámokból merített, amelyek sokat fejlődtek a következő évtizedekben. Egyre több és több embernek lett hozzáférése a rádióhoz és a televízióhoz, ahol hallgathatták és láthatták kedvenc előadóikat. A fiatalok gyorsan a nyomukba léptek – nem csak dúdolták a zenei slágereket.
Az első sztár, aki a hallgatóság tömegeinek képzeletére hatott, Elvis Presley volt. Minden lány megőrült a rock and roll királyáért, és minden fiú rá akart hasonlítani. A jellegzetes frizura, a dzsekivel és a keskeny nadrággal kombinált póló mind-mind a memphisi király stílusának jellemzői. Elvis gyakran viselt enyhén túlméretezett kabátokat, valamint álló gallérú inget. Hamarosan milliók követték.
A Beatlemania divatja és a fiatalok
Ahogy az 50-es évek Elvis-hez tartoztak, úgy a következő évtizedet a Beatles uralta. Pályafutásuk elején, a liverpooli négyes útjára indította az uniformális öltöny divatot. Gallér nélküli kabátok, bokáig érő nadrágok és a bokacsizmák hamar váltak nemcsak a brit fiatalok kedvenc szettjévé.
Balról: bokacsizma Wojas, bokacsizma Gant, bokacsizma Gino Rossi, bokacsizma Wrangler
Azt tudtad, hogy…?
John Lennon – a The Beatles tagja – volt az, aki népszerűsítette a kerek keretes szemüveget, amit Lenonként ismerünk a köznyelvben.
Azonban, ahogy egyre közelebb értek a 70-es évek, úgy erősödött a hippi szubkultúra. A virágok gyermekei a zenészek körében is megtalálták ideológiájuk támogatóit – ideértve Janis Joplint vagy Jimi Hendrixet. Harangnadrágok, platform vagy rejtett platformos cipők, és a mindenhol jelen lévő béke jele – ez csak néhány jellegzetessége ennek a stílusnak, ami elsősorban a kényelemre koncentrál. Az óceán másik oldalán, Vivienne Westwood punkos stílusa (és zenéje) aratott győzelmet.
Balról: sportcipő Guess, sportcipő Tommy Jeans, sportcipő Guess, sportcipő Calvin Klein Jeans
A 80-as évek divatja
A 70-es évek végén és a 80-as évek elején New York City Bronxban megszületett egy másik, rendszerrel szemben álló zenei forma: a hip-hop. Képviselőit könnyen fel lehetett ismerni a laza, földig érő nadrágokról, pulcsikról, amiken hozzájuk illő arany nyaklánc pihent – és a kötelező – sportcipőkről. Az adidas elválaszthatatlanul összekapcsolódott a hip-hoppal, és ami 1986-ban úgy döntött, hogy a történelem során először együttműködik egy zenekarral. A Run-DMC-vel való együttműködésről van szó, amire azután került sor, hogy a srácok felvették a „My adidas” című számukat.
Balról: cipő adidas Stan Smith, cipő adidas Superstar, cipő adidas Gazelle, cipő adidas Zx 2K Flux
https://www.youtube.com/watch?v=JNua1lFDuDI
A 80-as években azonban a hip-hop komoly kihívóra akadt – a popzenére. Vele új királynő jelent meg a szórakoztatóipari szcénában, aki meghatározza a kövektező évtizedek trendjét – nem más, mint Madonna. Kezdetben a stílusa a diszkó és a lázadó punk sajátos egyvelege volt. Ő népszerűsítette a tüllt, fodros szoknyát, amit bőrdzsekivel, és hasmututatós blúzzal vagy „layered look”-kal kombinált – vagyis egyszerre több réteg ruhát vett magára.
90-es évek: pop, hip-hop és grunge
A popnak azonban megvolt a maga királya is – Michael Jackson. Stílusát színes, széles vállú kabátok határozták meg – gyakran válltöméssel és arany elemekkel. Neki köszönhetjük a V-nyakú pólókat és a csíkos nadrágokat. A pop királyának lábán loafer – kötelezően lakkozott – és flitteres vagy fémes betétekkel díszített motoros bakancs volt látható.
A 90-es években a hip-hop tovább erősítette pozícióját a mainstreamben. Ekkor hallott először a világ a gangsta rapről, amelynek képviselői inkább laza Dickies nadrágot, flanellinget és Converse tornacipőt viseltek. A rapperek később a farmerbe is beleszerettek. Mc Hammer színes stílusa a hárem nadrágokkal a főszerepben, forradalmi volt.
A grunge zene, amelynek zenei és divatguruja Kurt Cobain volt, szemben állt a színes poppal (és később a hip-hoppal). A kinyúlt pulóverek, lyukas nadrágok és tornacipők vagy a martensek mind-mindig kötelező elemei voltak a Nirvana rajongók ruhásszekrényének.
Balról: zöld tornacipő Converse, sárga tornacipő Converse, narancssárga tornacipő Converse, fehér-fekete tornacipő Converse
Új évezred, vagyis a stílusok keveredése
A 2000-es években a popzene még nagyobb sikert aratott. A trendet többek között olyanok népszerűsítették, mint Britney Spears és Christina Aguilera, akik előnyben részesítették a hipster farmereket, rövid, hasmutatós felsőkkel kombinálva. A fehér csizma ekkortájt tért vissza a kedvencek közé és nyerte el a showbiznisz sztárjainak szívét.
Az új évezredben egy új tömegmédia – az Internet – játszott óriási szerepet a trendek megalkotásában. A fogyasztók az eddigieknél nagyobb hozzáférést kaptak a zenéhez és a popkultúrához, ami a stílusok keveredését eredményezte. A popzenészek gyakran a rock esztétikájára támaszkodtak, míg a rapperek – Jay Z-vel az élen – öltönyinget és nadrágot viseltek.
Ma a zenei csillagok egyben divat sztárok is. A vokálok ruházati és lábbeli márkák arcává váltak, és néhányan közülük – például Rihanna és Kanye West – saját cipő sorozatokat készítettek. A művészek továbbra is létrehoznak divatirányzatokat és a már korábbi években – évtizedekben ismert irányzatokhoz is hozzányúlnak.
A cikk eredeti szövege le lett fordítva és módosításra került az ecipo.hu blog igényei szerint.